Et raskt google søk får opp artikler som «Verdens beste i mannsdominert sport» «Historisk som eneste kvinne i en av verdens mest testosteronfylte idretter». Men Marit selv snakker lite om det å være kvinne i den mannsdominerte sporten hun elsker. 

Når du har vunnet både EM og en VM runde, hva er da neste mål?

– Den ultimate drømmen er jo å vinne VM sammenlagt, smiler hun.

Jeg sitter foran den mest uredde dama jeg har møtt. Jeg snakker om Marit Strømøy, dama med et brennende engasjement for
racerbåtsporten.

Men hva gjør at ei jente født på en mild høstdag i Sandefjord i 1976, blir verdens beste i båtsportens Formel 1?

– Jeg har vært interessert i båt hele livet, og har vel egentlig hatt det i blodet fra jeg var født. Pappa var både båtmekaniker og racerbåtfører. Vi kalte han båtmotorguruen. Han var alltid opptatt av kvalitet og nye ting som kunne testes som omhandlet båt. Jeg pleide å si at jeg var i pappas crew, så en pappajente har jeg alltid vært. 

I tillegg drev foreldrene mine et båtverksted i Sandefjord, så jeg er vokst opp med båt. Barndomsminnene er fra lange, deilige sommerdager i hytta i Mefjorden, hvor vi fisket, bada, rodde, surfet, kjørte båt, stod på 

vannski, ja alt som omhandlet det våte element. Det beste vi visste var når pappa kom hjem fra jobb på kvelden og kunne dra oss på vannski. Jeg og søsteren min som er tre år eldre enn meg hadde en Bever – blodtrimmet 9,9 hk som vi kjørte inn og ut av fjorden med. Vi hadde aldri et mål, vi bare kjørte, fylte bensin og kjørte videre. Sommeren var båt og fart og vinteren var slalom og fart. Det er fantastisk gode minner. 

Moren din – er hun av samme sort?

– Nei, mamma er en helt annen type og liker ikke fart og spenning. Jeg tror hun har vært litt bekymret for meg oppover smiler Marit litt lurt. – Hun tenkte nok at når hun fikk to jenter så var fartslivet over, humrer Marit. Men hun har fulgt meg opp hele veien, det setter jeg stor pris på sier Strømøy med et varmt smil.

Hvordan var oppveksten i båtverkstedet?

– Vi måtte bidra, både søsteren og jeg. Da jeg skulle konfirmere meg ville jeg heller droppe det for å få en båt i stedet. Da fikk jeg en brukt båt til 4000 kr. Bensin måtte jeg jobbe for. Jeg husker jeg la på bunnstopp på båtene 

STERKT HODE I båten kan det bli opp mot 60 varmegrader. – En sterk kropp gir et sterkt hode sier Marit om treningen. Foto: Jørn Pettersen

på verkstedet. En femtilapp for hver  båt, mens jeg stod og drømte om å komme meg ut på vannet så raskt som mulig.

Men oppveksten i verkstedet har gitt meg en forståelse for båt og motor som jeg i dag ser stor verdi av. Jeg har selv evnen til å finne ut av hva som er galt under et løp og kan diskutere med mekanikeren for å raskere lokalisere feilen. Det sparer oss for mye tid.

Ditt første løp – hvor var det?

– Det første løpet mitt var egentlig litt tilfeldig, jeg var ikke påmeldt en gang mimrer Marit. Jeg var bare 12 år og var med pappa på et race i Tvedestrand. Pappa stilte med to båter, en catamaran racebåt og en promobåt. Det var en regatta og han rakk ikke begge. Jeg meldte meg selvsagt frivillig og etter å ha fått ordnet meg midlertidig lisens og lånt hjelm, satt jeg bak rattet. Jeg husker jeg måtte holde på hjelmen mens jeg kjørte for den var så stor, ler hun. Men det var da jeg bestemte meg. Jeg skulle kjøre båt. Og jeg skulle bli best.

Studier og musikk

En annen ting som dukker opp når en søker navnet ditt Marit er artisten Marit. Showmennesket og MGP deltager. Her snakker vi store kontraster vel?

– Ja, Marit ler litt. Etter videregående studerte jeg statsvitenskap og Juss i Oslo og stortrivdes med det. En kveld noen venner var ute og sang ble jeg kontaktet av et selskap som drev med show på Gran Canaria. Jeg hoppet av studiene, tok meg et friår og gjorde show hver kveld for turister. Jeg har hele tiden vært interessert i musikk og elsker å synge. Nå fikk jeg utløp for denne interessen også. Midt i året dro jeg hjem og kjørte EM i Ungarn.
Kontraster ja, men jeg liker det sånn, 

smiler Marit som den dag i dag jobber aktivt som artist ved siden av racerbåtkarrieren.

Tilbake til båt, hvordan trener man til å bli verdens beste?

– Alt og ingenting er trening. Det å venne seg til en racerbåt, reaksjons-
evnen, teste forskjellige båter. Jeg kom til et punkt når jeg kjørte Formel 2 at det krevde alt, både av tid og penger. Så nå var det alt eller ingenting. Jeg gikk all-in. Nå som jeg driver med dette på fulltid er det mer organisert trening. Nå kjører jeg større båter og lengre løp. Forskjellen på mann og kvinne blir derved også større på grunn av fysikken. Derfor trener jeg styrke og kondisjon hver dag. I båten kan det bli opp mot 60 varmegrader, og en sterk kropp gir også et sterkt hode.

Hvordan var det første gang du satte deg i en Formel 1 båt?

– Det glemmer jeg ikke. Jeg fikk grøsninger nedover ryggen. Det var bare helt magisk.

Hvordan er satsningen din nå?

– Satsningen er en heltidsjobb og jeg er avhengig av sponsorer. Det er to viktige faktorer jeg er ute etter når jeg søker en sponsor:

1. At de bidrar positivt til satsningen.

2. At de er stolt av at de bidrar. Og der vil jeg trekke frem Vestfold Maritim som er en viktig sponsor for meg. De følger opp hvordan det går, og følger med på løpene mine. De inkluderer de ansatte i prosessen og bruker meg i deres egen satsning og markedsføring. Da opplever jeg at det er et gjensidig og godt samarbeid.

Til slutt: Hva vil du rangere som den største seieren/ bragden din?

– Det må være at jeg vant VM Runde i Formel 1 i 2015. Det er den største dagen i mitt liv. Og at jeg ble nr. 3 sammenlagt i 2019. Det var også stort, avslutter Marit med et stort smil.

PÅ PALLEN I 2019 kom Marit på pallen med 3. plass sammenlagt i VM.  Hun rangerer det og seiren i VM runde i 2015 som de største øyeblikkene i karrieren.

EPLET OG STAMMEN Marit sin far Leif Strømøy, var også aktiv racebåtfører og hadde sin storhetstid på 70-tallet. Foto: Privat 

– Vi kalte han båtmotorguruen. Han var alltid opptatt av kvalitet og nye ting som kunne testes som omhandlet båt. Jeg pleide å si at jeg var i pappas crew, så en pappajente har jeg alltid vært.